Факторы, влияющие на успешность внедрения цифровых технологий в деятельность предприятий в России

Гудкова Т.В., Каспарян А.С.

ЭКОНОМИКА, НАУКА И ОБРАЗОВАНИЕ

Экономист в аудитории

Научная статья

УДК 330.341.1, 330.43

https://doi.org/10.33983/0130-9757-2021-5-93-110

ФАКТОРЫ, ВЛИЯЮЩИЕ НА УСПЕШНОСТЬ ВНЕДРЕНИЯ ЦИФРОВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ ПРЕДПРИЯТИЙ В РОССИИ

Гудкова Татьяна Викторовна — кандидат экономических наук, доцент кафедры политической экономии экономического факультета Московского государственного университета имени М.В. Ломоносова, Москва, Россия, tat-gud@yandex.ru, ORCID: 0000-0001-8314-6993

Каспарян Алиса Срапионовна магистрантка экономического факультета Московского государственного университета имени М.В. Ломоносова, Москва, Россия, аlicekasparyan@gmail.com, ORCID: 0000-0001-6685-228X

Автор, ответственный за переписку: Гудкова Т.В., tat-gud@yandex.ru

Аннотация. В настоящее время усиление конкуренции во всех отраслях стимулирует предприятия искать новые пути для повышения своей конкурентоспособности. Сегодня, в условиях цифровой экономики ключевым инструментом, позволяющим быстро адаптироваться к изменениям рыночной конъюнктуры, может стать цифровая трансформация, подразумевающая внедрение современных технологий во все бизнес-процессы.

В данном исследовании на основе регрессионного анализа выявляются факторы, способствующие успешности внедрения цифровых технологий на промышленных предприятиях в России, а также барьеры, возникающие на пути их цифровой трансформации.

Ключевые слова: цифровая экономика, цифровые технологии, предприятие, цифровая трансформация, эконометрическое моделирование

Для цитирования: Гудкова Т.В., Каспарян А.С. Факторы успешности внедрения цифровых технологий на российских предприятиях (материалы к лекциям и семинарам) // Российский экономический журнал. 2021. № 5. С. 93–110. https://doi.org/10.33983/0130-9757-2021-5-93-110.

ECONOMICS, SCIENCE AND EDUCATION

Eсonomist in the audience

Original article

THE FACTORS INFLUENCING THE SUCCESS OF INTRODUCTION OF DIGITAL TECHNOLOGIES INTO THE ACTIVITIES OF RUSSIAN ENTERPRISES

Tatiana V. Gudkova — Ph.D. (Economics), Associate Professor of the Department of Political Economy, Faculty of Economics, Lomonosov Moscow State University, Moscow, Russia, tat-gud@yandex.ru, ORCHID: 0000-0001-8314-6993

Alisa S. Kasparyan — graduate student of the Faculty of Economics of Lomonosov Moscow State University, Moscow, Russia, аlicekasparyan@gmail.com, ORCID: 0000-0001-6685-228X

Corresponding author: Gudkova T.V., tat-gud@yandex.ru

Abstract. Currently, increased competition in all industries encourages enterprises to look for new ways to improve their competitiveness. Today, in the conditions of the digital economy, digital transformation, implying the introduction of modern technologies into all business processes, can become a key tool that allows you to quickly adapt to changes in market conditions.

In this study, on the basis of regression analysis, the factors contributing to the success of the introduction of digital technologies at industrial enterprises in Russia, as well as the barriers that arise in the way of their digital transformation, are identified.

Keywords: digital economy, digital technologies, enterprise, digital transformation, econometric modeling.

For citation: Gudkova T.V., Kasparyan A.S. Success factors in the implementation of digital technologies in Russian enterprises (materials for lectures and seminars). Russian Economic Journal. 2021;(5):93–110. (In Russ.). https://doi.org/10.33983/0130-9757-2021-5-93-110.

Список источников

  1. Гудкова Т.В. Цифровые технологии фирмы, ключевого звена американской экономики // США и Канада: экономика, политика, культура. 2019. Т. 589, № 1. С. 63–75.
  2. Mazali Т. From industry 4.0 to society 4.0, there and back. AI & SOCIETY. 2018;33:405–411. https://doi.org/10.1007/s00146-017-0792-6.
  3. Schwab K. The Fourth Industrial Revolution. New York: Crown Business, 2017. 192 p.
  4. Xu М., David J., Kim S. The Fourth Industrial Revolution: Opportunities and Challenges. International Journal of Financial Research. 2018;9(2):90–95. https://doi.org/10.5430/ijfr.v9n2p90.
  5. Гудкова Т.В. Глобальные цепочки создания добавленной стоимости в условиях цифровизации экономики // Журнал экономической теории. 2020. Т. 17, № 1. С. 53–64.
  6. Гудкова Т.В. Конкурентоспособность в цифровой экономике: проблемы и новые возможности // Международная научная конференция Национальная экономическая безопасность: потенциал развития вызовы цифровой экономики: сборник тезисов / Под редакцией А.А. Пороховского, С.В. Кайманакова. М.: Экономический факультет МГУ им. М.В. Ломоносова, 2019. С. 63–65. URL: https://www.econ.msu.ru/sys/raw.php?o=56334&p=attachment (дата обращения: 14.09.2021).
  7. Melitz M. The Impact of Trade on Intra-Industry Reallocations and Aggregate Industry Productivity. Econometrica. 2003;71(6):1695–1725.
  8. Gorodnichenko Y., Svejnar J., Terrell K. Globalization and Innovation in Emerging Markets. American Economic Journal: Macroeconomics. 2010;2(2):194–226.
  9. Федюнина А.А., Аверьянова Ю.В. Эмпирический анализ факторов конкурентоспособности российских экспортеров // Экономическая политика. 2018. Т. 13, № 6. С. 102–121.
  10. Кузнецов Б.В., Голикова В.В., Гончар К.Р. Эмпирические доказательства обучающих эффектов экспорта: препринт НИУ-ВШЭ. Серия WP1. 2011. № 2. Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2011. 52 с.
  11. Ивашковская И.В., Кукина Е.Б., Степанова А.Н., Полиньски Х., Пенкина И. Создание экономической прибыли. Анализ российских компаний. М.: 2010.
  12. Donnellan M., Lucas R. Age differences in the Big Five across the life span: evidence from two national samples. Psychol Aging. 2008;23(3):558–566. https://doi.org/10.1037/a0012897. PMID: 18808245; PMCID: PMC2562318.
  13. Roberts B., Walton K., Viechtbauer W. Patterns of mean-level change in personality traits across the life course: a meta-analysis of longitudinal studies. Psychol Bull. 2006;132(1):1–25. https://doi.org/10.1037/0033-2909.132.1.1. PMID: 16435954.
  14. Louckc J., Macaulay J., Noronha A., Wade M. Digital Vortex How Today’s Market Leaders Can Beat Disruptive Competitors at Their Own Game. Kindle Edition, 2016. 263 p.

References

  1. Gudkova T.V. The digitalization of the company, a key element of the American economy. USA & Canada: Economics Politics Culture. 2019;589(1):63–75. (In Russ.).
  2. Mazali Т. From industry 4.0 to society 4.0, there and back. AI & SOCIETY. 2018;33:405–411. https://doi.org/10.1007/s00146-017-0792-6.
  3. Schwab K. The Fourth Industrial Revolution. Crown Business, New York, 2017. 192 p.
  4. Xu М., David J., Kim S. The Fourth Industrial Revolution: Opportunities and Challenges. International Journal of Financial Research. 2018;9(2):90–95. https://doi.org/10.5430/ijfr.v9n2p90.
  5. Gudkova T.V. Global chains of added value in terms of digitalization of the economy // Journal of Economics and Economies. 2020;17(1):53–64. (In Russ.).
  6. Gudkova T.V. Konkurentosposobnost’ v tsifrovoy ekonomike: problemy i novye vozmozhnosti [Competitiveness in the digital economy: problems and new opportunities]. Mezhdunarodnaya nauchnaya konferentsiya Natsional’naya ekonomicheskaya bezopasnost’: potentsial razvitiya vyzovy tsifrovoy ekonomiki: sbornik tezisov / Pod redaktsiey A.A. Porokhovskogo, S.V. Kaymanakova [International Scientific Conference National Economic Security: Development Potential Challenges of the Digital Economy: collection of abstracts. A.A. Porokhovsky, S.V. Kaymanakov, editors]. Moscow: Faculty of Economics, Lomonosov Moscow State University, 2019. P. 63–65. URL: https://www.econ.msu.ru/sys/raw.php?o=56334&p=attachment (дата обращения: 14.09.2021). (In Russ.).
  7. Melitz M. The Impact of Trade on Intra-Industry Reallocations and Aggregate Industry Productivity. Econometrica. 2003;71(6):1695–1725.
  8. Gorodnichenko Y., Svejnar J., Terrell K. Globalization and Innovation in Emerging Markets. American Economic Journal: Macroeconomics. 2010;2(2):194–226.
  9. Fedyunina A.A., Averyanova Yu.V. Empirical analysis of competitiveness factors of Russian exporters in manufacturing industries. Economic policy. 2018;13(6):102–121. (In Russ.).
  10. Kuznetsov B.V., Golikova V.V., Gonchar K.R. Empirical evidence of the learning-by-exporting effects: Working paper WP1/2011/02. National Research University «Higher School of Economics». Moscow: Publishing House of the Higher School of Economics, 2011. 52 p. (In Russ.).
  11. Ivashkovskaya I.V., Kukina E.B., Stepanova A.N., Polinsky H., Penkina I. Sozdanie ekonomicheskoy pribyli. Analiz rossiyskikh kompaniy [Creating economic profit. Analysis of Russian companies]. Moscow: 2010. (In Russ.).
  12.  Donnellan M., Lucas R. Age differences in the Big Five across the life span: evidence from two national samples. Psychol Aging. 2008;23(3):558–566. https://doi.org/10.1037/a0012897. PMID: 18808245; PMCID: PMC2562318.
  13. Roberts B., Walton K., Viechtbauer W. Patterns of mean-level change in personality traits across the life course: a meta-analysis of longitudinal studies. Psychol Bull. 2006;132(1):1–25. https://doi.org/10.1037/0033-2909.132.1.1. PMID: 16435954.
  14. Louckc J., Macaulay J., Noronha A., Wade M. Digital Vortex How Today’s Market Leaders Can Beat Disruptive Competitors at Their Own Game. Kindle Edition, 2016. 263 p.

Статья поступила в редакцию 03.11.2021; одобрена после рецензирования 08.11.2021; принята к публикации 10.11.2021.

The article was submitted 03.11.2021; approved after reviewing 08.11.2021; accepted for publication 10.11.2021.